Budowa ścieżki rowerowej z Kołobrzegu przez Dygowo do Pyszki idzie pełną parą. Prace prowadzone są już na całym 11-kilometrowym odcinku, a od 25 września ekipy pracują także w samym Dygowie. O szczegółach inwestycji, utrudnieniach w ruchu i planach na kolejne miesiące rozmawiamy z kierownikiem robót, przedstawicielem firmy ONDE SA – Kazimierzem Podgórskim.

Jaki jest stopień zaawansowania prac na odcinku między Kołobrzegiem a Pyszką?
— Cała budowa obejmuje 11 km nowej ścieżki rowerowej. Podzielona jest na dwie gminy: jedna część, czyli gmina Kołobrzeg, to około 3 km, a druga część – gmina Dygowo – kolejne 8 km. Zaawansowanie prac, jeśli chodzi o roboty ziemne, wykonanie nowej podbudowy i wzmocnienie nawierzchni, to obecnie około 70%.

Jak zaplanowane są roboty w Dygowie?
— Rozpoczęliśmy rozbiórki od strony stacji paliw w kierunku Kołobrzegu. W kolejnych dniach będziemy przystępowali do wykonywania kanalizacji deszczowej i sukcesywnie wchodzili w dalszą część miejscowości. Organizacja prac, zgodnie z zatwierdzoną organizacją tymczasową ruchu, przewiduje lokalne zwężenia oraz sygnalizację świetlną. Należy się oczywiście spodziewać utrudnień – mam nadzieję, że drobnych – w postaci zwiększonego ruchu i przestojów na światłach. Może również wystąpić ręczne kierowanie ruchem. Prośba oczywiście o dostosowanie się do poleceń osób kierujących.

Co dalej po kanalizacji?
— Po wykonaniu kanalizacji przystąpimy do kolejnego etapu, czyli wykonania nowych podbudów, a następnie robót bitumicznych. W październiku planujemy rozpoczęcie pierwszych robót bitumicznych. Mam nadzieję, że pogoda w tę piękną, polską, złotą jesień pozwoli nam na wykonanie prac. Oczywiście roboty będą prowadzone na odcinkach już przygotowanych – patrząc od strony Pyszki w kierunku Kołobrzegu, widać już miejsca, gdzie podbudowa jest zrobiona.

Na terenie gminy Dygowo i Kołobrzeg jest też odcinek umacniany ściankami Larsena. Jest to skomplikowany fragment szlaku?
— Tak jest. Na odcinku gminy Dygowo i gminy Kołobrzeg zabite są tzw. Larseny. Mają one na celu wzmocnienie ścian, umożliwiają wykonanie ścieżki na odpowiedniej wysokości zgodnie z projektowaną niweletą i zabezpieczają przyległe tereny przed osuwaniem. Po wbiciu Larsenów wykonaliśmy wymianę gruntu od strony jezdni, tak aby w tych miejscach mogła powstać nowa ścieżka.
— W Dygowie mamy ciek wodny w postaci Olszynki. Ścieżka będzie przechodziła przez ten ciek i zostanie zabezpieczona w formie żelbetowej konstrukcji ściany. Będzie to w formie przepustu wydłużonego – istniejący przepust zostanie przedłużony, tak aby ciek mógł dalej funkcjonować, a użytkownicy mogli się poruszać górą.

Jakie jeszcze prace inżynieryjne macie do wykonania?
— W Kołobrzegu mamy do wykonania wymianę przepustu przed samym wiaduktem. Może nie tyle skomplikowaną, ale jak na ścieżkę – dość ciekawą. W gminie Kołobrzeg do wyremontowania jest jeszcze duży obiekt mostowy, przepust w pobliżu drogi ekspresowej nr 6. Prace już trwają: rozebrano stare przyczółki, oczyszczono przepust, wykonano nowe podbudowy. Jesteśmy na etapie przygotowań do montażu nowego przepustu pod jezdnią. Tam również występują utrudnienia w postaci ruchu wahadłowego, ręcznego kierowania lub sygnalizacji świetlnej.

Czy planujecie roboty również zimą?
— Oczywiście, jeśli zima pozwoli, chcielibyśmy pracować. Część robót można kontynuować nawet przy temperaturze 5–6 stopni. Jeśli nie będzie zalegał śnieg ani dużych spadków temperatur, chcielibyśmy kontynuować prace, co pozwoliłoby przyspieszyć realizację.

Proszę przypomnieć – jaki jest termin zakończenia inwestycji?
— Termin realizacji to kwiecień 2026 roku.

Czy projekt przewiduje zadania towarzyszące przebudowie ścieżki rowerowej?
— Tak. Na terenie gminy Dygowo przewidziano dwa takie zadania: przebudowę dwóch skrzyżowań oraz dwóch przystanków. Będzie też wykonana nowa, docelowa organizacja ruchu. Ponadto ścieżki w miejscach, gdzie występuje duża różnica wysokości, zostaną zabezpieczone odpowiednimi poręczami.

Dziękuję za rozmowę.

Budowa ścieżki rowerowej Kołobrzeg–Dygowo–Pyszka to jedna z największych inwestycji rowerowych w regionie. Jej realizacja nie tylko poprawi bezpieczeństwo i komfort rowerzystów, ale także zwiększy atrakcyjność turystyczną całej gminy i regionu. Nowoczesna infrastruktura połączy miejscowości i ułatwi mieszkańcom codzienne przemieszczanie się. Jeśli prace będą przebiegać zgodnie z planem, już na drugi będzie można w pełni korzystać z nowej trasy.

Zobacz również: Przekazanie placu budowy ścieżki rowerowej Kołobrzeg Wschód –Dygowo- Pyszka