Podczas posiedzenia 6. Sesji Rady Gminy Dygowo radni przegłosowali uchwałę ,w której zwracają się do Prezesa Rady Ministrów RP z apelem następującej treści:
„Rada Gminy Dygowo działając w zakresie swoich kompetencji ze szczególną dbałością o dobro i interes mieszkańców Gminy Dygowo zwraca się do Prezesa Rady Ministrów z apelem o podjęcie pilnych i niezbędnych działań w zakresie działalności regulacyjnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie i ustalenia cen dostawy wody i odbioru ścieków na terenie Gminy Dygowo przez spółkę Miejskie Wodociągi i Kanalizacja sp. z o.o. w Kołobrzegu. Wójt Gminy Dygowo został poinformowany o nowych taryfach za dostawę wody i odbiór ścieków, rażąco wysokich do cen, które mieszkańcy Gminy płacili dotychczas. Podwyżka 119 procentowa ( przy dotychczasowej taryfie 17,26 zł netto za m³ wody i ścieków), drastycznie obniży sytuację bytową mieszkańców Gminy Dygowo. Podkreślenia wymaga fakt, że cena ustalona przez Miejskie Wodociągi i Kanalizację w Kołobrzegu sp. z o.o. po podwyżce dla mieszkańców gminy miejskiej Kołobrzeg wynosi jedynie ok. 8,67 zł za m3. Jest ona rażąco dyskryminująca mieszkańców siedmiu gmin wiejskich, w tym Gminy Dygowo, względem mieszkańców obszaru miejskiego. Powyższa sytuacja jest niedopuszczalna. Funkcjonując na terenie jednej spółki i mając jeden wspólny system wodno-kanalizacyjny mieszkaniec gminy Dygowo miałby ponosić pięciokrotnie wyższe opłaty za wodę i ścieki w stosunku do mieszkańca miasta Kołobrzeg. Wobec powyższego, działając w interesie mieszkańców Gminy Dygowo, apelujemy do Prezesa Rady Ministrów, Ministra Infrastruktury i innych Ministrów odpowiedzialnych za jakość życia obywateli RP i sprawiedliwe ich traktowanie o pomoc w podjęciu działań zmierzających do uzdrowienia tej sytuacji.”
W uzasadnieniu napisano:
W latach 2005-2012 na terenie 22 gmin zrealizowany został jeden z największych w Unii Europejskiej projekt wodno-kanalizacyjny pn. „ Zintegrowana gospodarka wodno-ściekowa w Dorzeczu Parsęty”, obejmujący 3 regiony: kołobrzeski, białogardzki i szczecinecki. W rejonie kołobrzeskim projekt zrealizowano na terenie 8 samorządów, w tym na terenie Gminy Dygowo i jednym z głównych założeń po realizacji projektu było wprowadzenie uśrednionej taryfy na obszarze funkcjonowania spółki MWiK Kołobrzeg. W gminach wiejskich, w tym w gminie Dygowo, jednym z celów było zmniejszenie zrzutu nieoczyszczonych ścieków do rzeki Parsęty oraz podłączenie mieszkańców do nowoczesnej sieci wodno-kanalizacyjnej. Dziś 99% mieszkańców jest zwodociągowana i około 98% mieszkańców jest podłączona do sieci kanalizacyjnej.
W 2012 roku siedem gmin wiejskich osiągnęło kompromis z większościowym udziałowcem miastem Kołobrzeg (sztuczne 51% udziałów) po długiej batalii sądowej. Miał być to pierwszy krok w drodze do uśrednionej taryfy dla całego regionu funkcjonowania spółki MWiK Kołobrzeg (zgodnie z założeniami zrealizowanego projektu „Zintegrowana Gospodarka Wodno-Ściekowa w Dorzeczu Parsęty”). Jednak po zmianie na stanowisku Prezydenta Miasta Kołobrzeg w 2018 roku kolejne propozycje taryfy jeszcze bardziej różnicowały ceny dla poszczególnych gmin. Argumentowano to wyliczeniem kosztów eksploatacyjnych dla poszczególnych gmin i unikaniem tzw. subsydiowania skrośnego.
Wielokrotnie Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie w Szczecinie odrzucały propozycje taryf złożone przez MWiK Kołobrzeg w uzasadnieniu pisząc, że cyt. „Jak wskazał organ regulacyjny w decyzji znak: SZ.RZT.70.107.2021.RaN, część kosztów w niektórych kategoriach kosztowych jest nieadekwatna do wielkości realizowanych usług, co przy kompleksowej realizacji przedsięwzięcia dla 8 gmin, świadczy o przyjęciu niewłaściwych założeń do struktury alokacji. Sposób alokacji kosztów przez przedsiębiorstwo w aktualnie złożonym wniosku nie uległ zmianie. Ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków ani rozporządzenie taryfowe nie nakazuje przedsiębiorstwu w sposób bezpośredni alokacji kosztów w oparciu o granice administracyjne poszczególnych gmin. Tym bardziej nie jest to uzasadnione w przypadku powiązanego systemu wodociągowo-kanalizacyjnego obejmującego teren kilku gmin, z jakim niewątpliwie mamy do czynienia w przypadku infrastruktury, której właścicielem jest spółka. Całościowy system stanowi eksploatacja, z jedną oczyszczalnią ścieków położoną na terenie gminy Kołobrzeg (Korzyścienko). Organ regulacyjny wziął pod uwagę informacje wskazane przez spółkę w odpowiedzi z dnia 9 marca 2022r., jednak wskazuje, iż zróżnicowanie poszczególnych fragmentów sieci pod względem technicznym, fakt, iż nie stanowią one jednej sieci tranzytowej przebiegającej przez teren wszystkich gmin, oraz różne terminy ich wykonania i włączenia nie mogą zmienić postrzegania systemu, który został w ramach projektu „Zintegrowana gospodarka wodno-ściekowa w Dorzeczu Parsęty – rejon II” zaplanowany i zrealizowany wspólnie przez 8 gmin jako komplementarna całość, z jedną wspólną oczyszczalnią ścieków. Świadczy o tym również fakt zlikwidowania w ramach projektu 11 lokalnych oczyszczalni ścieków na terenach gmin: Dygowo, Gościno, Rymań, Siemyśl, Sławoborze. Nieco inna sytuacja ma miejsce w przypadku sieci wodociągowej – z kilkoma niezależnymi systemami, które w niektórych przypadkach przekraczają jednak granice gmin. Podważa to skuteczność dokonania przez MWiK podziału kosztów według granic administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego obsługiwanych przez przedsiębiorstwo.
Podstawę do wyodrębnienia poszczególnych grup odbiorców usług powinny stanowić przede wszystkim opłaty za usługi wodne – w zależności od celów zużycia wody przez odbiorcę końcowego, biorąc pod uwagę część zmienną składnika opłaty za usługi wodne”.
Jak do tego mają się główne założenia „Zrównoważonego Rozwoju” kiedy mieszkaniec, przedsiębiorca, rolnik z terenu Gminy Dygowo ma ponosić pięciokrotnie wyższe opłaty za wodę i ścieki w stosunku do Kołobrzeżanina.
Kolejna tak drastyczna podwyżka spowoduje zmniejszenie zużycia wody i zrzutu ścieków, a co za tym idzie w konsekwencji kolejne podwyżki w następnych latach (ponieważ koszty eksploatacji póki co nie spadną).
Obecna sytuacja związana z drastycznymi podwyżkami cen dostawy wody i odbioru ścieków, w efekcie których istnieje zagrożenie dramatycznego obniżenia jakości ich życia, wymaga przedstawienia władzom stanowiska społeczeństw lokalnych, w tym naszej Gminy i zaapelowanie jak wyżej.