• Jaka przyszłość mostu w Kłopotowie? Starosta odpowiadał na pytania samorządowców i mieszkańców

    W Domu Pomocy Społecznej w Piotrowicach odbyło się spotkanie starosty Tomasza Tamborskiego z mieszkańcami Kłopotowa, Piotrowic i Włościborza oraz z grupami przewoźników , rolników, strażaków i leśników w sprawie wprowadzonych ograniczeń tonażowych mostu w Kłopotowie. Na spotkaniu obecni byli radni Rady Gminy Dygowo i sołtysi z terenu , którego dotyczą utrudnienia w korzystaniu z przeprawy. Z ramienia urzędu gminy obecna była kierowniczka wydziału budownictwa Izabela Płomińska. Staroście  towarzyszyli radni Powiatu Kołobrzeg - Robert Jaruzel i Artur Wasiewski. Zebranie spotkało się bardzo dużym zainteresowaniem.

    Od 16 stycznia na moście w Kłopotowie wprowadzona zostanie nowa organizacja ruchu. Przejazd przez przeprawę ograniczony zostanie szykanami ,a maksymalny tonaż do 2,5 tony.  Taki stan jest rzeczy jest nie jest łatwy do zaakceptowania dla wielu osób ,instytucji i firm ,które na co dzień korzystają z mostu. Okrężna droga przez most w Bardach to dodatkowe koszty i wydłużony czas przejazdu.

    Wygoda czy bezpieczeństwo? Tym retorycznie postawionym pytaniem starosta wprowadził zebranych w klimat aktualnej sytuacji związanej z podjętą decyzją o wprowadzeniu ograniczeń na moście.

    Starosta Tomasz Tamborski przedstawił powody wprowadzenia ograniczenia tonażu na moście w Kłopotowie. Ocenę stanu technicznego przeprawy opracowano na podstawie wykonywanych dużych i małych przeglądów okresowych. Stwierdzono bardzo dużą erozję chemiczną konstrukcji , która  zmniejszyła wytrzymałość konstrukcyjną mostu.  Dzisiaj sytuacja jest tego typu, że my nie będziemy odpowiadali na pytanie czy ten most remontować czy nie remontować, tylko odpowiadać na pytanie czy go rozebrać i pobudować nowy, czy jest jeszcze szansa go uratować. Temu celowi ma służyć ekspertyza – powiedział starosta. Tak , punktem wyjścia co do przyszłości mostu jest ekspertyza , która zostanie wykonana w ciągu dwóch kwartałów , a jej koszt szacuje się na kwotę około 150 tysięcy złotych. Jeżeli ekspertyza wykaże ,że most będzie nadawał się do remontu to starostwo posiada gotowy projekt budowlany, jeżeli nie , trzeba będzie wykonać nową dokumentację. Szacuje się ,że remont może oscylować wokół 25 milionów złotych ,a budowa nowej konstrukcji może być znacznie droższa. W jednym i drugim przypadku starosta zaznaczył ,że niezbędne będzie dofinansowanie co najmniej 60 procent. W założeniach remont lub budowa powinny rozpocząć się najpóźniej do końca 2025 roku.

    Starosta Tomasz Tamborski obiecał pochylić się nad postulatem przewoźników i mieszkańców dojeżdżjących do pracy busami do 3,5 tony. Temat poddany zostanie analizie i być może szykany na moście będą ustawione szerzej.

  • List otwarty Wójta Gminy Dygowo

    Poniżej zamieszczamy tekst przesłany przez Urząd Gminy Dygowo dotyczący wypowiedzi Starosty Tomasza Tamborskiego na sesji Rady Powiatu Kołobrzeg w dniu 19 grudnia 2023 roku, jak i w materiale, który ukazał się 20 grudnia 2023 roku w Portalu Miastokolobrzeg.pl, a dotyczącym tematu ograniczenia tonażu na moście w Kłopotowie jak i jego remontu przez Starostwo Powiatowe w Kołobrzegu.

     

  • Nowa organizacja ruchu na moście w Kłopotowie

    Na moście w Kłopotowie z dniem dzisiejszym Zarząd Dróg Powiatowych wprowadził nową organizację ruchu. Aktualnie obowiązuje ograniczenie tonażu do 2,5 tony, przed mostem ustawione są szykany ograniczające skrajnię przejazdu.

    most-w-klopotowie=

    Fot. Zbigniew Drewniak

     

  • Nowy most w Kłopotowie powstanie obok starego. Starosta Tessikowski: „Robimy wszystko, żeby się udało”

    Podczas 17. Sesji Rady Gminy Dygowo głos zabrał Starosta Kołobrzeski, Mirosław Tessikowski, który przyjął zaproszenie radnych. W swoim wystąpieniu odniósł się do najważniejszych inwestycji drogowych na terenie gminy, a centralnym tematem była budowa nowego mostu w Kłopotowie.

    Jak podkreślił Tessikowski, inwestycja jest już w fazie przygotowawczej. – „Przedstawię Państwu wybrany sposób na budowę nowego mostu. Będzie on budowany po lewej stronie w od­sunięciu od istniejącego. I to z powodów ekonomicznych i użytkowych” – wyjaśnił.

    Nowy most ma powstać równolegle do obecnego, co umożliwi korzystanie z istniejącego obiektu do czasu zakończenia prac. Po wybudowaniu nowego mostu ,stary zostanie rozebrany.

    Według analiz,  koncepcja budowy nowego mostu pozwoli znacząco obniżyć wydatki. – „Przy starym sposobie budowy koszt inwestycji byłby około 30 milionów złotych. W tej chwili szacowany koszt to około 14 milionów” – poinformował Tessikowski.

    Dokumentacja projektowa ma być gotowa do 5 grudnia 2025 roku, a koszt dokumentacji wyniesie 158 670 złotychi to jest to wydatek po stronie starostwa. W przyszłym roku będzie wykonywana dokumentacja wykonawcza, specyfikacja techniczna i przedmiary robót oraz podjęte będą działania mające na celu  o pozyskanie środków finansowych.

    Radnych szczególnie interesował termin ukończenia inwestycji. – „Jeszcze się chciałam spytać o taki przybliżony termin realizacji tego zadania -mostu. Czy to jeszcze za naszej kadencji będzie?” – pytała radna Bożena Czarniewska.

    Na to starosta odpowiedział: – „Ani nie jestem Kasandrą, ani wróżką, więc nie chcę źle przepowiadać. Najgorsze jest obiecać coś, powiedzieć termin i go nie dotrzymać. (…) No te trzy lata myślę wystarczą. Raczej bym się wstydził, gdyby to się nie udało. Ale nie mówię tak ostatecznie, żeby naprawdę nie musieć się wstydzić. Robimy wszystko, żeby się udało”.

    StarostaTessikowski zaznaczył również, że konieczność budowy nowego mostu potwierdzają również instytucje. – „Nadleśnictwo wydało opinię, która obliguje nas do przyspieszenia pracy nad mostem w Kłopotowie, ponieważ utrudniamy pracę leśną, przewożenie drewna itd. Również Ochotnicze Straże Pożarne  wydało opinię, że brak przejazdu przez ten most utrudnia pracę ratowników w akcjach gaśniczych i wszelkich innych. (…) To chcemy wykorzystywać przy staraniu się o środki na most” – poinformował starosta.

    W trakcie sesji starosta szerzej odniósł się do problemów finansowych, z którymi borykają się powiaty w zakresie inwestycji drogowych. –

    Radni  Gminy Dygowo poza tematem mostu w Kłopotowie , poruszyli również szereg zagadnień dotyczących infrastruktury drogowej i utrzymania terenów na terenie gminy. Radna Lucyna Pokusa zwróciła się z pytaniem o termin rozpoczęcia remontu drogi wzdłuż Alei Dębowej, prowadzącej do Włościborza, a następnie do Piotrowic i Kłopotowa. Radny Piotr Krysztofiak poruszył kwestię budowy ścieżki rowerowej od Pyszki do Wrzosowa, z dalszym przedłużeniem w kierunku Mierzyna i Skoczowa, pytając o perspektywy realizacji tego zadania. Radna Justyna Surdyk zwróciła uwagę na brak prac związanych z koszeniem poboczy oraz przycinaniem drzew na odcinkach dróg prowadzących do Skoczowa. Radna Anna Laskowska skierowała pytanie dotyczące wykonania remontu drogi powiatowej do Czernina, począwszy od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 163. Sołtys Świelubia, Zdzisław Mikulski, zwrócił się z pytaniem o możliwość realizacji budowy chodnika w swojej miejscowości.

    Wszystkie zapytania do starosty Mirosław niestety nie otrzymały jednoznacznych odpowiedzi dotyczących terminów realizacji wymienionych inwestycji. Wszystkie projekty mają jeden wspólny mianownik- mizerne środki w budżecie Powiatu. „Jeżeli nie zmieni się system finansowania dróg powiatowych i gminnych, wszyscy Państwo wiemy, że drogi krajowe, autostrady, to w Polsce mamy już naprawdę na bardzo dobrym poziomie. Natomiast mankamentem są drogi gminne i drogi powiatowe”– zaznaczył starosta.

    Podkreślił przy tym znaczenie współpracy z gminami: – „Bez współpracy z gminami większość inwestycji by się nie udawała, bo liczenie tylko na powiat to może trwać latami”.

    Pełna relacja wideo z XVII Sesji Rady Gminy Dygowo - 27 sierpnia 2025 roku

  • Od stycznia będzie obowiązywać ograniczenie tonażu na moście w Kłopotowie

    Podczas ostatniej sesji Rady Gminy Dygowo wójt Grzegorz Starczyk poinformował zebranych, że od 2 stycznia 2024 roku przejazd przez most na Parsęcie w Kłopotowie będzie ograniczony do 2,5 tony.  Informację o zmianie tonażu przesłało na początku grudnia do urzędu gminy Starostwo Powiatowe w Kołobrzegu.  Uzasadnienie takiej decyzji wiąże się ze złym stanem technicznym konstrukcji mostu.Most znajduje się w ciągu drogi powiatowej 3335Z Włościbórz –Wrzosowo. Jakie konsekwencje będą się wiązały z takim stanem rzeczy dla mieszkańców i samorządu gminy Dygowo  przedstawia materiał wideo.